نمای اسپایدر فین گلس چیست؟

نمای اسپایدر فین گلس چیست؟

1 تیر1398
نمای اسپایدر فین گلس چیست؟

نمای ساختمان های مدرن امروزی را نمی توان بدون بکارگیری شیشه های مدرن تصور کرد. نمایی شفاف و یکدست که به کار گیری آن شفافیت و تلولو نور را برایتان به دنبال دارد. این سازه های شیشه ای در توضیح نمای اسپایدر به آن تا حدودی پرداختیم با هدف دریافت حداکثر نور در سازه به معماری راه پیدا کردند.

نمای شیشه ای فین گلس

نمای شیشه فین گلس که یکی از انواع نمای اسپایدر محسوب می شود نیز دقیقا با همین هدف در ساختمان سازی کاربرد دارد. اما مهم ترین دلیل به کار گیری این نوع از نمای شیشه ای یا فین گلس حذف چهارچوب ها و شبکه های نگهدارنده شیشه می باشد.در اتصالات نمای شیشه ای فین گلس باله های شیشه ای نقش تعیین کننده را ایفا می کنند.در حقیقت شیشه هم نقش دیواره شیشه ای را دارد و هم ساره ای است که دیواره بر روی ان سوار می شود.

تاریخچه فین گلس


فین گلس

استفاده از ساختار باله های شیشه‌ای یا فین گلس اولین مرتبه در نمای شیشه‌ای ساختاری که توسط Hahn درفرانسه و در سال ۱۹۵۰ درساختمان "Maison de la Radio" پاریس مورد استفاده قرار ‌گرفت، برمی گردد.
در این بنا ، صفحات شیشه ای 2 طبقه ، با استفاده از فیبرهای شیشه ای که عمود بر صفحات و در مفاصل عمودی بین آنها قرار دارد، به حالت تعلیق درآمده و به سمت چپ سفت می شوند.

نمای شیشه ای فین گلس

اما ساختمان ویلیس فابر & مجلس شورای شهر Dumas در ایپسویچ انگلستان بود که این تکنولوژی نوظهور را در سال ۱۹۷۲ رواج داد.در این نمای برجسته که توسط شرکت فاستر طراحی شده‌است، صفحات متعددی از شیشه بازتابنده به حالت تعلیق در می‌آیند و یکی از اولین نمای ساختمان نمای ساختمان در شیشه بدون فریم را فراهم می‌کنند.

این پروژه الهام بخش گسترش تکنولوژی شیشه سازی در سال های دهه 1970 در بسیاری از برنامه های کاربردی در سراسر اروپا و امریکا بوده و تا امروز نیز ادامه دارد. نمای ساختمان هایی که از شیشه ساخته شده اند هنوز یکی از اشکال نمای شیشه‌ای ساختاری رایج را تشکیل می دهد و به ویژه در مقیاس کم‌تریعنی پروژه های ساختمانی کوچکتر ، یک راه‌حل اقتصادی ومقرون به صرفه است.

ساختار نمای شیشه ای فین گلس


سیستم های شیشه ای ( گلس فین ) در مفهوم بسیار ساده هستند. باله شیشه‌ای در واقع از سازه آویزان هستندعمود بر شیشه پنجره در هر خط عمودی از شبکه بندی شیشه ای به کار می رود، پشتیبان سازه محسوب می شوند.برای اتصال این باله های عمودی از اتصالان معمول نقطه ای استفده می شود. چالش برانگیزترین جنبه از یک دیوار شیشه‌ای وقتی رخ می‌دهد که دامنه آن ( فواصل به کار گیری فین یا باله شیشه ای )آنقدر بزرگ باشد و یک باله تنها در آن جا داده شود، در این صورت باید یک مفصل برای اتصال بگونه ای بکار رود که یک اتصال همه جانبه را تشکیل دهد تا چندین قطعه شیشه را بتواند به صورت یکپارچه ساپورت کند.


نمای اسپایدر- فین گلس

درسیستم های اولیه از صفحات پچ برای ثابت کردن یا استوار کردن شیشه و باله استفاده می کنند.اتصالات اسپایدری که به اتصالات عنکبوتی نیز شناخته می شوند در این زمینه بکار می روند.اما در هر صورت بکارگیری این باله ها باید بر اساس اصول مهندسی و برآورد میزان دقیق شرایط جوی محیط از قبیل وزش باد ، استاندارد های لرزه ایه و پیش بینی های لازم در مواقع شکست شیشه ها باشد.
شیشه ماده‌ای شفاف است که توسط نور منعکس‌شده از سطح آن دیده می‌شود. بنابراین, شفافیت در دیواره‌ شیشه‌ای آن با اثر یک دست کردن ناشی از نور منعکس‌شده از اتصال بین باله عمودی که بر صفحه شیشه‌ای به کار گرفته می شود، بسیار اهمیت دارد و ممکن است به خوبی آن را یکدست منعکس نکند و دلیل این امرهم این است که این بازتاب‌های نور نسبت به تغییرات زاویه‌ای بسیار حساس هستند. به کار گیری نمای شیشه ای فین گلس محدودیت نداشته و شما می توانید از یک سازه کوچک تا سازه های عظیم این نوع از معماری رابه کار گیرید.

شرکت پرشیا سازه استیل مجری و طراح انواع حفاظ استیل ، نمای اسپایدر ، نرده استیل ، آلومینیوم ، کابلی ، شیشه ای و یا ترکیب آنها و همچنین تولید کننده یراق آلات دکوراتیو از جنس استیل و پذیرش ساخت سفارش یراق خاص آماده است تا در زمینه اجرای نمای فین گلس در پروژه های شما همکاری نماید.

نظرات
ارسال نظر