آشنایی با استیل 304

آشنایی با استیل 304

15 تیر1398
آشنایی با استیل 304


استیل 304 که در انواع نرده استیل و حفاظ استیل به کار می رود ، یکی از رایج ترین و پرکاربرد ترین استیل های سری 300 است که در دسته بندی های انواع استیل در رده استیل استینی جای می گیرند. به دلیل اینکه در ساختار این استیل از 18 درصد کروم و 8 درصد نیکل به کار رفته است در یک نام گذاری دیگر و معمولا این دسته از استیل ها را با نام 8-18 نیز می شناسند.همچنین در اروپا این دسته استیل را با نام 1.4301 می شناسند.
نه تنها استیل 304 بلکه تمام استیل های سری 300 به دلیل اینکه دارای نیکل هستند و درصد کربن آنها بسیار کم ( حتی کمتر از ۰.۰۸۸ درصد ) است خاصیت آهنربایی نداشته و جذب آهنربا نمی شوند.
فولاد زنگ نزن 304 را می توان در انواع متنوعی تولید و به مصرف رساند. ورق ، لوله ، میله و رول انواع متفاوتی است که برای تولید استینلس استیل 304 استفاده می شود.

انواع استیل 304


304 فولاد ضد زنگ دارای دو زیر مجموعه - درجه 304L و درجه 304H است.
به غیر از 304 نوع دیگری از استیل که با نام (304L) شناخته می شود و نوع اصلاح شده و نسخه کربن کم 304 است است نیز مصارف بسیاری دارد.علاوه بر این 304H ،نیز سری دیگری از این دسته است که محتوای کربن بیشتری داشته و برای استفاده در دمای بالا در دسترس تر مناسب تر است است.

مطلب پیشنهادی : استیل چیست ؟

کاربرد استیل 304



کاربرد استیل 304

304 فولاد ضد زنگ در اطراف ما بسیاد دیده می شود . در اینجا فقط چند مثال از برخی از کاربردهای رایج است:

  • صنایع شیمیایی ، مخازن ذخیره سازی بزرگ و ظروف برای مایعات و مواد جامد
  • صنایع غذایی ، تجهیزات پردازش مواد غذایی مانند دستگاه های شیردوشی، مخازن ذخیره سازی، مخازن حمل و نقل، قفل مرکزی درب ضد سرقت (https://doorcoo.ir) لوله کشی، شیرها، کامیون های شیری و صنعت آب میوه استفاده می شود.
  • 304 فولاد ضد زنگی می تواند در برابر خوردگی اسیدهای موجود در میوه ها، شیر، گوشت و سبزیجات مقاومت کند و نسبت به سایش مقاوم است. بنابراین، آن را به طور گسترده ای در سینک ها ، اجاق گاز، یخچال و فریزر، کارد و چنگال، ظروف و لوازم مختلف استفاده می شود.
  • معماری ، پانل، قالب، انواع نرده استیل، انولاع حفاظ استیل ، دکوراتیو
  • صنعتی ، ابزار، پیچ و مهره، آجیل، پیچ و غیره
  • صنایع خودرو و هوافضا ، مخازن سوخت، اجزای ساختاری مختلف.
  • بیمارستان ها ، تجهیزات جراحی.
  • بازرگانی ، لوازم بهداشتی، لوله فولاد ضد زنگ 304 غیر مغناطیسی است و دارای مقاومت بالا در برابر خوردگی و اکسیداسیون در برابر مواد شیمیایی، نفتی، نساجی و مواد غذایی است.

مطلب پیشنهادی : پله های فولادی مدرن

ویژگی های استیل 304



استیل 304



304 قابلیت کشش پذیری خوبی دارد - ترکیبی از قدرت عملکرد پایین و طول عمر بالا اجازه تولید را به اشکال پیچیده می دهد. (مراقب باشید تا بلافاصله پس از تشکیل شدن، آنها را نابود کنند.)
این نوع آستنیتی فولاد به راحتی قابل جوش است. (در طی جوشکاری، احتمال تشکیل کربن کروم وجود دارد که ممکن است به مقاومت در برابر خوردگی منجر شود. برای غلبه بر این، جوشکاری باید توسط آنیلینگ کامل انجام شود که کاربید کروم را حل می کند. علاوه بر این، ساختار آستنیتی مستعد ابتلا به ترک خوردگی در طی جوشکاری است. این با اضافه کردن مقدار کمی از فریت در هنگام resolidifying مقابله می شود.)
304 دارای قدرت و استحکام بالا است، حتی در دماهای بسیار پایین (کریوژنیک).



فولاد ضد زنگ 304



304 سطح صاف است که آسان است برای تمیز کردن.
سطح جلا داده شده آن را به یک ظرافت و ظاهر خوب می دهد.
304 می تواند چندین شستشو را با مواد شوینده و پاک کننده های شیمیایی خانگی را تحمل کند


یکی از مهم ترین شاخصه های فولادهای سری استینی این است که در برابر خوردگی مقاومت بالایی داشته و قابلیت شکل پذیری بسیار مطلوبی دارند.همچنین به دلیل ترکیب شیمیایی آن و خواص مکانیکی که قابلیت خوشکاری را فراهم می کند از این سری در انجام کارهای مهندسی بسیار استفاده می شود. اما برای انجام کارهایی که با خوردگی گرانولی مواجه می شود سری 304L مناسب تر است.
استیل 304 درجه حرارتی معادل 1010 تا 1120 درجه سانتی گراد را به خوبی مقاومت کرده و قابلیت سرد کردن سریع را نیز دارد.


فولاد ضد زنگ 304 دارای مقاومت خوبی در برابر اکسیداسیون در خدمات متناوب تا 870 درجه سانتی گراد و در خدمات مداوم تا 925 درجه سانتی گراد است. با این حال، استفاده از مداوم در دمای 425-860 درجه سانتیگراد توصیه نمی شود اگر مقاومت خوردگی در آب مورد نیاز باشد. در این مورد به دلیل مقاومت در برابر بارندگی کاربید 304 لیتر توصیه می شود.
در صورتیکه شدت بالا در دمای بالای 500 درجه سانتیگراد و 800 درجه سانتیگراد مورد نیاز است، درجه 304H توصیه می شود. این ماده باعث مقاومت در برابر خوردگی آب خواهد شد.


نرده استیل 304





ساخت فولاد ضد زنگ 304


برای ساخت تمام انواع فولاد ضد زنگ باید ابزارهای اختصاص داده شده به استینلس استیل را به کار گرفت .ابزار و سطوح کار باید قبل از استفاده کاملا تمیز شود. این اقدامات احتیاطی لازم برای جلوگیری از آلودگی متقابل فولاد ضد زنگ به وسیله فلزات نرمال خورنده است که ممکن است سطح تولید محصول را تغییر دهند

معایب 304 فولاد ضد زنگ


علیرغم کاربرد های چند منظوره فولاد ضد زنگ 304، یک نکته مهم این است که نمی توان آن را در محیط های شور مانند نزدیک خط ساحلی مورد استفاده قرار داد. کلر در این محیط ها "پیت" را ایجاد می کند - مناطق کوچکی از خوردگی موضعی، که از کروم محافظ عبور می کند. در چنین شرایطی، از استیل 316 استفاده می شود که شامل 16٪ کروم و 10٪ نیکل همراه با حدود 2-3٪ مولیبدن است که مقاومت در برابر خوردگی، به خصوص در برابر کلرید ها را ارائه می دهد. همچنین در انجام پروژه هایی که زیر آب است یا اینکه به طور مداوم در معرض آب و تماس با آب قرار دارد و همچنین پروژه هایی که قدرت بالاتر و سختی بیشتری نیاز است بهتر است از فولاد 316 به جای 304 استفاده شود.

نتیجه

304 خواص فولاد ضد زنگ برای آن محبوبیت دارد. این عمر طولانی مدت دارد و طول عمر آن در طول سالها حفظ می شود. نگهداری آسان و اقتصادی است. تمام این عوامل باعث می شود که این انتخاب ایده آل برای طیف گسترده ای از برنامه های کاربردی باشد.

مطالعه سایر مطالب در بخش مقالات پرشیا استیل

نظرات
ارسال نظر